Door Henk Renders op 31 januari 2017

Kamerlid Attje Kuiken in gesprek met Goirle

De PvdA in Goirle en Riel is erin geslaagd een prominent Kamerlid in Goirle te ontvangen. Dit keer de fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Op woensdag 8 februari ontvangt de afdeling Attje Kuiken om 19.30 uur in het CC Jan van Besouw.

Een jaar geleden stond haar komst al vast. In dat jaar is er veel gebeurd en is Attje Kuiken fractievoorzitter in de kamer geworden en is zij uitgegroeid tot één van de boegbeelden van de PvdA.  Op 27 januari vroeg half Nederland zich af, of Attje zou bezwijken onder de druk vanuit de VVD. De rest is geschiedenis.

Wie is Attje Kuiken?

Het Bredase Kamerlid Attje Kuiken, volgde Diederik Samsom op na zijn vertrek uit de Kamer. Diederik trok de politieke consequenties uit de uitslag van het lijsttrekkersdebat binnen de PvdA. In de PvdA-fractie kreeg Kuiken in eerste instantie de portefeuille veiligheid (onder meer rampenbestrijding), openbare orde, criminaliteitsbestrijding, strafrechttoepassing en internationale justitiële samenwerking en in maart 2012 de portefeuille van asiel en immigratie.

Haar politieke drijfveren

Eén van haar drijfveren om de politiek in te gaan was, dat geen enkel kind in armoede mag opgroeien.  “Kinderen zijn mijn grootste drijfveer als Kamerlid. Zij zijn kwetsbaar”.

Vanuit deze gedachte heeft Attje Kuiken diverse initiatieven in de Kamer ontplooid:

• samen met Groen Links een initiatiefwetsvoorstel indienen om de belangen van kinderen in de asielprocedure beter te borgen, zodat ze niet alleen afhankelijk zijn van hun ouders maar er ook gekeken wordt naar het welzijn, de gezondheid en ontwikkeling van de kinderen zelf;
  • zich hard maken voor versoepeling van de gezinshereniging, waardoor ook meerderjarige kinderen hun ouders na mogen reizen;
  • meer geld vrijmaken voor onderwijs aan asielkinderen en strijden voor de kwetsbare positie van LHBT-vluchtelingen;
  • permanent werken aan een rechtvaardiger asielbeleid.

Na 15 maart hoopt zij deze ideeën nog steeds aandacht te kunnen blijven geven in de Kamer. Attje staat op plaats 6 op de lijst voor de verkiezingen van 15 maart.

Persoonlijke gegevens

Attje Kuiken is geboren in Groningen,, verhuisde op haar tiende van Hoogezand-Sappemeer naar Ferwerd in Friesland. Na een HBO-studie in Leeuwarden ging zij studeren aan de Universiteit van Tilburg. Inmiddels woont Attje al weer heel lang in Breda waar ook haar dochter is geboren. Sinds 2006 is zij lid van de Tweede kamer. Na vicevoorzitter van de fractie te zijn geweest, nam zij onlangs het stokje van Diederik Samsom over als fractievoorzitter van de PvdA-fractie in de Tweede kamer.

Haar politieke voorbeeld is Joop den Uyl en haar favoriete film Intouchables. De mooiste plekken in Brabant zijn volgens haar De Biesbosch, de Loonse en Drunense duinen en onze vestingsteden. Duidelijk is dat Attje de geheimen van Goirle nog niet kent. Mogelijk is dat na 8 februari veranderd.

Programma

Het programma van de avond is redelijk open. Attje geeft een inleiding van een kwartier. Daarna heeft een gesprek met de aanwezigen plaats. Interactiviteit is het uitgangspunt.  Armoede, het basisinkomen, kinderen van vluchtelingen, veiligheidsbeleid, het basisinkomen, progressieve samenwerking en ontwikkelingen in Kamer en Partij komen o.a. aan de orde.

De inwoners van Goirle en Riel worden hierbij van harte uitgenodigd voor deze bijeenkomst. Het is nuttig om te mailen dat u komt op 8 februari. [email protected]

Henk Renders,
voorzitter PvdA Goirle en Riel
Henk Renders