Hoog opkomstpercentage zegen voor democratie

Door Henk Renders op 23 mei 2024

Dubbellidmaatschappen bij Groen Links en PvdA versterken Links in Brussel

Marit Maij groeide op in Eindhoven. Maij werkte enkele jaren in Brussel bij de EU. Zij was vijf jaar Tweede Kamerlid voor de PvdA. Ontwikkelings­samenwerking en een humaner asielbeleid hadden haar aandacht. Maij was ook 20 jaar diplomaat en een aantal jaren in o.a. China werkzaam.

Maij is bestuurder van ActionAid Nederland, een internationale organisatie voor vrouwenrechten. Zij is sinds 2022 voorzitter van Taal aan Zee, een stichting waar vrijwilligers Nederlandse lesgeven aan asielzoekers en vluchtelingen. Marit Maij was zelf ook taalcoach. Voor de verkiezingen van het Europees Parlement staat zij op plaats 3.

GroenLinks/PvdA spreekt in haar programma over een sterk Europa. Welke keuze moet dan gemaakt worden?

We moeten werken aan een sterk en sociaal Europa met een stevig vangnet waarbij de bestaanszekerheid voor ieder gewaarborgd is en aan een rechtsstaat met vrijheid van meningsuiting, waar ieder zichzelf kan zijn.

Door samenwerking is en blijft de EU een sterk mondiaal blok waardoor het sterk kan staan naast China, de VS en Rusland.

Ook moet de EU steviger optreden in het buitenlands beleid. Zo is de EU de belangrijkste handelspartner van Israël en de grootste donor voor de Palestijnen. Een solidair Europa zou een grotere rol met betrekking tot duurzame vrede in het Midden-Oosten moeten spelen.

Wat zijn de gevolgen van de uiterst rechtse opvatting?

De onafhankelijke rechtspraak komt letterlijk in het geding en de publieke omroepen verdwijnen of worden geminimaliseerd. Minderheden hebben op deze wijze geen spreekbuis meer. De vrouwenrechten komen onder druk te staan. In Hongarije wordt bijvoorbeeld veel de nadruk gelegd op de rol van de vrouw als moeder.

Naar welke speerpunten gaat je aandacht tot 2029 uit?

Vrouwenrechten en gelijke behandeling voor arbeidsmigranten staan bovenaan mijn lijstje. Bedrijven die alleen kunnen bestaan door arbeidsmigranten uit te knijpen en schade aan de natuur te brengen, hebben geen recht van bestaan in de EU. De vele malafide uitzendbureaus die uitbuiting van arbeidsmigranten faciliteren, moeten aangepakt worden.

Hoeveel zetels verwacht je voor GroenLinks/PvdA op 6 juni?

Van de 31 zetels die er voor Nederland beschikbaar zijn, loopt de teller van de peilingen op naar 8. En dat mag nog verder omhoog!

Als ongeveer een kwart van de kiezers op 6 juni op GroenLinks/PvdA stemt, is dat ook voor Nederland een duidelijk signaal dat we meer progressieve politiek willen.

GroenLinks en de PvdA waren altijd systeemkritische partijen maar nu zijn het de rechtse partijen die garen spinnen bij systeemkritische opvattingen.

Met name de radicaal rechtse partijen zijn niet systeemkritisch, maar dragen een anti-systeemopvatting uit. Dat is een populistische manier van politiek bedrijven en draagt niet bij aan oplossingen voor de uitdagingen waar we voor staan.

Is het een voordeel dat de leden van Groen Links/PvdA in Brussel verdeeld worden over de Groenen en de Sociaaldemocraten?

Er zijn zeven fracties in Brussel waarbij de Groenen en de Sociaaldemocraten tot de vijf grote fracties behoren. Bij de invloed en de verbindende factor tussen groen en sociaal kan onze partij een constructieve rol spelen in het EP.

Op het gezamenlijk congres van GroenLinks/PvdA in Apeldoorn moedigden zowel Frans Timmermans (PvdA) als Bas Eickhout (Groen Links) een dubbellidmaatschap aan. In het land heeft deze oproep veel navolging gehad. Geldt dat ook voor jou en de kandidaten voor EP24?

Jazeker, vorig jaar ben ik dubbellid geworden. Ik was op dat moment voorzitter van de PvdA Zuid-Holland en heb dat samen met de voorzitter van GroenLinks Zuid-Holland gedaan.

De kandidaten op de lijst voor EP24 zijn allen dubbellid geworden. Het maakt de samenwerking en een mogelijke fusie in de toekomst een stuk eenvoudiger. De liefde moet van beide kanten komen: alle sociaaldemocraten zouden lid moeten worden van GroenLinks en de GroenLinksers van de PvdA.

De mensen uit Goirle en Riel geef ik het advies om progressief te gaan stemmen. Een hoog opkomstpercentage versterkt de democratie!

Voor de thema-avond op 30 mei zie Het belang van een sterk en sociaal Europa

Henk Renders

Sedert 1978 woon ik naar alle tevredenheid in Goirle-Zuid. Ik heb me ruim veertig jaar bezig gehouden met onderwijs. De laatste tweeëntwintig jaar met de professionalisering van leerkrachten en vooral schoolmanagement vanuit Centrum Onderwijsontwikkeling van Avans+. Voor de PvdA heb ik een aantal jaren in de commissie Welzijn gezeten. Thans zet ik me in als

Meer over Henk Renders