IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD

10 februari 2022

Opgroeien en onderwijs

Samen

Een kind opvoeden doe je niet alleen. Al vanaf de geboorte is zorg nabij om de boreling en jonge ouders bij te staan. Als de prille ouders er weer eens even samen op uit willen, wordt een oppas geregeld. Is het zwangerschapsverlof voorbij, dan is de zorg van het jonge kind vaak toevertrouwd aan professionals van de kinderopvang die op hun beurt steeds nauwer samenwerken met die van onderwijsinstellingen, georganiseerd in Kindcentra. Een ontwikkeling die de Partij van de Arbeid zeer toejuicht, maar we zijn er nog niet!

Hier en daar laat de huisvesting te wensen over en staan er nog teveel schotten tussen alle spelers om soepel op alle nieuwe ontwikkelingen te kunnen inspelen. Te denken valt aan het beschikbaar stellen van onderwijsgebouwen voor wijk- of buurtactiviteiten.

Vertrouw op de kracht van een dorp

Het onderwijsaanbod in Goirle en Riel is gevarieerd en van goede kwaliteit. We ondersteunen mooie initiatieven van scholen om bijvoorbeeld door te groeien naar een wijk- speelleercentrum dat het hele jaar open is. Waar kinderen van nul tot veertien jaar welkom zijn. Een kind opvoeden doe je immers niet alleen. ‘It takes a village to raise a child’ vrij vertaald: je hebt een heel dorp nodig om een kind op te voeden. Goirle is zo’n dorp. Goirle kan dat! Mét en betrokken op elkaar, klaarstaan, bijspringen, een oogje in het zeil houden, samen spelen en leren in een veilige omgeving, gericht op de toekomst met gelijke kansen voor iedereen.