12 maart 2022

Antoon van Baal (2): burgers nauwer betrekken

Antoon van Baal, de nummer twee op de lijst van de PvdA Goirle en Riel stelt zich hierbij aan u voor:

Ik ben Antoon van Baal, mijn vrouw en ik wonen 33 jaar in Goirle, we hebben drie kinderen en zeven kleinkinderen. In het dagelijks leven ben ik vennoot in een bureau dat zich richt op personele mobiliteit, werving en selectie en medezeggenschap. Gedurende de jaren 2013 tot 2018 was ik voor de PvdA lid van de gemeenteraad. Een belangrijke en spannende periode met op de agenda onder meer de Bakertand en de decentralisatie van het sociaal domein. Ook bij de komende verkiezingen ben ik voor de PvdA graag kandidaat voor de gemeenteraad.

Ideeën burgers verzilveren

Eén van de ambities is dat de PvdA meer dan tot nu toe het geval is, goede ideeën uit de samenleving wil verzilveren. Er zijn zoveel verenigingen, stichtingen, buurtgroepen en individuele inwoners die inzet en creativiteit hebben om bij te dragen. En die zijn van harte welkom. De PvdA zal zich inzetten voor een positieve ontvangst van dit soort bijdragen in een goede wederzijdse relatie en vertrouwen in onze intenties. We willen Goirle en Riel weer wat beter maken. Onze basishouding is dat we het gewoon gaan doen.

Van verzorgingsstaat tot participatiesamenleving

Er bestaat een mooie naam voor deze werkwijze: the right to challenge. In de kern betekent het dat een groep van (georganiseerde) inwoners een taak van de gemeente kan overnemen, als de betreffende groep denkt dat zij dit beter kan dan de gemeente zelf. Het idee komt uit Engeland en inmiddels zijn er ook in ons land al veel gemeenten die hier ervaring mee hebben. Inmiddels hebben de grote gemeenten er al vast beleid van gemaakt en dit ieder op een eigen wijze ingevuld. In Utrecht spreken ze van Bewonersbod.
Het kan om van alles gaan, variërend van het beheer van een kinderboerderij overnemen, tot een inrichtingsplan van een straat, zorgtaken of natuurbeheer. Eigenlijk is het een sympathieke verschuiving van de verzorgingsstaat naar de participatiesamenleving.

Zorg dat uw stem telt: stem PvdA!

De PvdA wil een eigen Goirlese versie van the right to challenge graag mogelijk maken. We zijn erg benieuwd naar de ideeën en initiatieven binnen Goirle en Riel. Dat moet lukken. Kijk alleen maar eens naar het succes van Plan C en hun rol in het dans- en muziekonderwijs. Wie volgt?
Ook op deze manier wil de PvdA bijdragen aan een betere en fijnere gemeente om in te leven.
Wilt u gehoord worden, wilt u zeker weten dat uw stem telt? Stem dan PvdA!