28 februari 2022

Er is geen ‘planeet B’ ‑ wel een B‑team!

We kunnen onze omgeving niet verder opwarmen, uitputten en vergiftigen. Als we niets doen, sterven binnen enkele jaren een miljoen planten- en diersoorten uit. De PvdA wil de koe daarom zo snel mogelijk bij de horens pakken. Herstel van biodiversiteit is geen luxe, maar pure noodzaak. In het ‘Programma Groen’ en de ‘Omgevingsvisie Goirle’ geeft de gemeente aan dat biodiversiteit erg belangrijk is. Maar de gemeente kan die klus niet alleen klaren. De hulp en creativiteit van inwoners, agrariërs, scholen, ondernemers, natuurverenigingen en andere overheden is onmisbaar.

Biodiversiteitsteam Goirle (B-team), is een belangrijke inspirator en samenwerkingspartner voor de gemeente. Het team bestaat uit deskundige vrijwilligers, die zich al vanaf 2008 inzetten voor de natuur in Goirle en Riel. Dankzij die inspanningen staat het herstel van biodiversiteit nu echt op de kaart. Door de intensieve samenwerking met de B-teams van Hilvarenbeek en Oisterwijk, is de slagkracht nog groter geworden. De B-teams willen dat de gemeenten hun inwoners meer gaan betrekken en uitdagen. Elke afzonderlijke gemeentelijk moet werken aan een streefbeeld voor 2030, met herkenbare doelen. Op weg daarheen zetten we tussenstappen die realistisch en meetbaar zijn.

Onze partij staat daar vierkant achter. Binnenkort vragen we met een motie aan het college om deze uitdaging aan te gaan. Hopelijk zal een meerderheid van de raad ons steunen. De PvdA zet zich in voor een groenere en gezondere wereld, waar nieuwe generaties ook van kunnen genieten. Onze kinderen en kleinkinderen maken deel uit van die oplossing. Laat ze ervaren dat groei en bloei bijzonder en leuk is en dat de beestjes boven en onder de grond het meeste werk voor ons doen. Ook kleine stapjes helpen: een moestuintje op school kan al een simpele eyeopener zijn.