3 maart 2021

PvdA Lijst 7 Joke de Kock #39

Maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 maart kunt u uw stem uitbrengen.

Op de PvdA lijst staat een Brabantse kandidate die we in Goirle een warm hart toedragen en graag willen we haar aan u voorstellen.  Reden hiervoor is dat zij zich onderscheidt door haar jarenlange inzet voor mensen in de marge. Als PvdA maken we ons sterk voor een eerlijker Nederland. Een land met aandacht voor mensen, en zeker voor mensen in kwetsbare posities. Daar gaat de PvdA voor!!

Wie is Joke de Kock

Als jongste van 5 vijf kinderen groeide zij op in een Brabants arbeidersgezin. Maatschappelijke betrokkenheid en sociale inzet waren er vanzelfsprekend. Een gezin waarin ook hard gewerkt moest worden. Zij was werkzaam bij de Rabobank, de psychiatrie en maatschappelijk werk alvorens ze 20 jaar geleden bij de gemeente Tilburg als manager Schuldhulpverlening aan de slag ging.  Daar werd ze geconfronteerd met vele gezinnen met sociale, psychische en financiële problematiek. Alleen de regels toepassen is niets voor Joke, zij heeft zich ontwikkeld tot een waar voorvechter om wet- en regelgeving aan te passen en een einde te maken aan de schuldenindustrie. Ze wordt gezien als kennishouder en is voortdurend bezig om de menselijke maat toe te passen. Ze weet als geen ander hoe wetgeving uit Den Haag totaal verkeerd uitpakt in het dagelijks leven van mensen. Dit geldt zeker op het gebied van armoede en schulden.

Armoede en schulden

Hoe komt het dat zoveel mensen in de schulden terecht komen? Ervaring leert dat het iedereen kan overkomen. Te veel mensen kunnen niet leven van hun inkomen uit werk. Ze zijn afhankelijk van huur- of zorgtoeslag, omdat de vaste lasten hard stijgen.
Mensen met grote financiële problemen ervaren stress, gezinnen lijden eronder. Uitsluiting, gezondheidsklachten of verslaving zijn geen uitzondering. Kinderen kunnen niet meer meedoen!
Schulden en armoede zijn ook in Noord-Brabant een probleem. Goirle en Riel vormen geen uitzondering. Veel mensen wachten op een aanpak die hen ondersteunt en uit de schulden helpt.

Wat moet veranderen?

Als PvdA vinden we dat het eerlijke en socialer moet. Mensen die leven in armoede en schulden verdienen vertrouwen en uitzicht op een betere toekomst. Te vaak wordt het belang van de schuldeisers vooropgesteld. Ook door de overheid. Dat moet veranderen!

Wat gaat Joke namens de PvdA bijdragen in de Tweede Kamer?

Als deskundige armoede en schulden weet zij wat nodig is om situaties van mensen te verbeteren. De PvdA gaat hier in de Tweede Kamer voor vechten, bij elk voorstel zal Joke kijken naar wat dit betekent voor het dagelijks leven.

Het oplossen van de corona schulden, de aanpak van kinderarmoede, de inrichting van een nieuw toeslagenstelsel, verlaging van de zorgpremie en het afschaffen van het eigen risico, zijn prioriteiten.

Samen bouwen we aan een eerlijker en fatsoenlijker Nederland.

Stem daarom PvdA, lijst 7