1 februari 2022

Wie baas is, bakt koek

Het is een oud gezegde, maar tegelijkertijd een waarheid als een koe. Wie gaan er straks koek bakken in Goirle? Volgende maand kunnen we naar de stembus gaan en dit samen uitmaken voor de komende vier jaar.

Er is in tien jaar veel veranderd in de Nederlandse samenleving en dus ook in Goirle en Riel. Laten we dan ook goed overdenken wat we willen veranderen en misschien ook wel willen behouden. Het is riskant om groepen in de samenleving aan te duiden die van de veranderingen het meeste last hebben. Toch waag ik het erop. Wat mij betreft zijn dat de jongeren en de ouderen.

Opbouwen wat landelijk is afgebroken

Het is daarom belangrijk om onze ideeën goed in ogenschouw te nemen. En, pas op, de PvdA is niet in staat om onmiddellijk het wonder te verrichten. We hebben echter wel een programma opgesteld waaruit blijkt dat, wat onder landelijk beleid is afgebroken, geleidelijk aan weer kan worden opgebouwd. Ik houd me daarbij vast aan het gezegde dat idealen niet bestaan, maar dat het zeker de moeite waard is om ernaar te streven.

Ouderen willen in Goirle blijven

Wat voor veel ouderen geldt, is de wens om in Goirle en Riel hun oude dag door te brengen, samen met de mensen waarmee zij hun leven geleefd hebben. Daarom is het nodig dat beschikbare gemeentelijke gronden worden aangewend om te bebouwen met betaalbare woonsoorten (zowel huur als koop) waarin ouderen zich welbevinden. Dan zullen zij ook graag bereid zijn hun doorgaans te grote huizen te verlaten om daarmee ruimte te bieden aan starters.

Momenteel worden grote plannen aan de Zuidrand en de Bakertand verwezenlijkt maar dat lost niet de grote zorgen op, die bij veel ouderen bestaan. De PvdA brengt creatieve ideeën in, zoals het benutten van leegstaande winkelpanden. Dat houdt het centrum levendig en bovendien wonen veel ouderen graag dicht bij de voorzieningen.

Nog vragen? Stel ze aan de 17 kandidaten van de PvdA, onder leiding van Pernell Criens, die daarvoor klaar staan. Ga vooral ook stemmen medio maart.

Martin van den Akker, PvdA Goirle en Riel