Samen lukt het beter

19 oktober 2023

Samen voor bestaanszekerheid, kansengelijkheid en talentenontwikkeling

Wie is Esmah Lahlah?

Esmah Lahlah is op 13 november 1979 in Helmond geboren. Zij heeft een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder. Na haar VWO-opleiding studeerde Esmah Kinder- en Jeugdpsychologie aan Tilburg University. Promotie volgde in 2013 op het onderwerp etnische verschillen bij het risico op geweldsmisdrijven bij Marokkaanse en Nederlandse adolescenten. Tevens werkte zij jarenlang bij Avans Hogeschool in Breda en als lector ‘Integrale aanpak Kindermishandeling’ bij de Hanzehogeschool in Groningen

In 2018 werd zij partijonafhankelijk wethouder in Tilburg en in 2021 lijsttrekker van GroenLinks en opnieuw wethouder namens deze partij.  In 2021 trad Esmah Lahlah toe tot de Onderwijsraad. Nu staat de Tilburgse wethouder van GroenLinks op plaats 2 van de lijst van GroenLinks/PvdA voor de verkiezingen op 22 november.

In Tilburg werken GroenLinks en de PvdA nauw samen. Hoe zijn je ervaringen met deze lokale samenwerking?

In Tilburg werken GroenLinks en PvdA al jaren samen om tot een groene en sociale samenleving te komen. GroenLinks is in de gemeenteraad vertegenwoordigd met tien zetels en de PvdA met drie. Beide partijen leveren een wethouder. Voor de PvdA is dat Yusuf Celik. In de vorige coalitie zat de PvdA niet in het college. Nu dat wel zo is, maakt dat de samenwerking een stuk minder ingewikkeld. Gezamenlijke activiteiten waren er voordien overigens ook al.

Er zijn uiteraard verschillen, zoals ook in alle politieke partijen bloedgroepen voorkomen. Maar het is niet zo dat alleen de PvdA-kiezers zich druk moeten maken om hun energierekeningen te betalen en de GroenLinksers zich vooral met het klimaat bezighouden. De eigen belangen opzij zetten en streven naar een algemeen doel verbindt de beide partijen met elkaar. De verschillen zijn minimaal vergeleken met de vele overeenkomsten.

Hoe verklaart u de versplintering, de opkomst en vaak snelle neergang van politieke partijen?

Er is behoefte aan verandering in de samenleving en het politiek landschap is erg versnipperd. Bij iedere nieuwe partij hopen veel kiezers dat die de verandering brengt, dat begon al met Pim Fortuin. Verwaarloosde problematieken gaan we niet uit de weg. We hebben een lange termijn visie waar we stap voor stap naartoe werken. Bij elke stap die we zetten, laten we zien dat we dichter bij de oplossing komen.

Heeft de samenwerking tussen GroenLinks en de PvdA u doen besluiten om in 2021 lid te worden van Groen Links?

Ik was geen lid van een politieke partij toen ik  in 2018 wethouder in Tilburg werd. Ik vond het fantastisch om op een ongebonden manier verbinding te maken met alle partijen. Ik voelde me overal welkom, maar nergens echt thuis. Mijn thuis vond ik in mijn tweede termijn als wethouder bij GroenLinks.

Geldt voor de samenwerking GroenLinks/PvdA 1 + 1 = 3? Zo ja, is voor u concreet te maken wat de inhoudelijke meerwaarde van de samenwerking is?

Uit de peilingen blijkt dat de kiezer de samenwerking waardeert. Een gezamenlijk programma en een gezamenlijke fractie maken de combinatie GroenLinks/PvdA tot een factor waar politiek rekening mee moet worden gehouden vanaf 22 november.

Er is discussie over de mogelijke financiële achterstelling door het rijk  van de provincies buiten de Randstad en de Randstad? Merkt u dat als wethouder van Tilburg en, zo ja, wat gaat GroenLinks/PvdA daar aan doen na 22 november? Buslijnen verdwijnen, bibliotheken en ziekenhuizen sluiten en het cultuuraanbod verschraalt.

Elke regio telt. Het is belangrijk dat publieke voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn en blijven. De overheid moet investeren in deze voorzieningen en de regie hierover houden of op pakken.

Hoe kunnen achterstanden in het onderwijs opgelost worden? Speelt de advisering bij de schoolkeuze daarbij een rol?

De onderadvisering op school is van alle tijden, maar er worden stappen in de goede richting gezet. Overadvisering is overigens ook  schadelijk voor kinderen: laat een kind vanuit zijn talenten kiezen en zich ontwikkelen.

We moeten spreken van theoretisch en praktisch onderwijs, beide zijn even belangrijk in de samenleving. De waardering van het MBO, van hoger beroeps onderwijs en van universiteiten moet gelijkwaardig zijn. Opwaardering van het VMBO en MBO is in gang gezet, maar deze ontwikkeling moet versneld worden.

Ieder kind moet in de eigen wijk onderwijs kunnen krijgen. Bijles hoeft niet per se commercieel te zijn. Investeren in meer handen in de klas is hierbij belangrijk.

In het verkiezingsprogramma van GroenLinks/PvdA wordt Tilburg met Zaanstad en Amsterdam als goed voorbeeld genoemd bij armoedebestrijding

Wij werken mee aan de project ‘Gewoon geld geven’ van het Kansenfonds. In Tilburg noemen we het ‘Gezin en geld’.  De bedoeling is om op een andere manier met bestaanszekerheid om te gaan. Honderdvijftig gezinnen krijgen als proef maandelijks 150 euro extra. Zij ontvangen dit bedrag twee jaar lang onvoorwaardelijk en heven niet te verantwoorden wat ze er mee hebben gedaan.

De bijstand en het minimumloon zijn te laag. De discussie over een basisinkomen in Nederland is helaas al eerder gestrand. De gedachte is dat het extra bedrag van 150 euro per maand gezinnen meer lucht en vrijheid geeft en dat dat een positief effect heeft op het welbevinden.

Waarom is het belangrijk dat de Goirlese kiezers op u stemmen? Heeft u nog een extra argument voor de leden van GroenLinks in ons dorp?

Het gaat niet om mijn persoon. Voor het beleid wat ik in Tilburg heb proberen te voeren en wat voor een deel ook uitstraalt in Hart van Brabant, zal ik me ook sterk maken in Den Haag. Voor bestaanszekerheid, kansengelijkheid en talentontwikkeling voor iedereen.

Voor geïnteresseerden verwijs ik graag naar het verkiezingsprogramma van GroenLinks/PvdA.

U zit vanaf 2021 in de Onderwijsraad, het belangrijkste adviesorgaan van het ministerie van OCW. Zijn er ook adviezen van de Onderwijsraad meegenomen in het programma?

Aan het verkiezingsprogramma van GroenLinks/PvdA heb ik persoonlijk meegeschreven. Diverse adviezen van de Onderwijsraad zijn in het programma verwerkt, zoals de al eerder genoemde onderwijsgelijkwaardigheid en het later selecteren bij de schoolkeuze. Dit moment verleggen na het derde jaar en dat vermindert de kans op een onderadvisering.

Sinds april zit ik niet meer in de Onderwijsraad, dat is niet te combineren met mijn rol als kandidaat-Tweede Kamerlid.