Nederland weer vooruit, samen kan het

13 november 2023

Wie is Ward Deckers?

Ward is fractievoorzitter van de PvdA in de Provinciale Staten. Hij is warm voorstander van de samenwerking met GroenLinks. Voor de verkiezingen van de Staten besloten beide partijen samen te onderhandelen voor het nieuwe coalitieakkoord in Brabant. Dus met GroenLinks in een coalitie of anders niet. In Zeeland vormden PvdA en GroenLinks al één fractie, maar in Noord-Brabant traden Groen Links en de PvdA als eerste naar buiten met het statement alleen gezamenlijk te onderhandelen voor deelname aan het bestuur. Inmiddels is er in Brabant een coalitie gevormd met PvdA en GroenLinks.

Deckers uit Vught is 40 jaar, getrouwd en heeft drie kinderen in de leeftijd van vier, zes en acht jaar. Naast zijn functie als Statenlid adviseert hij gemeenten; onlangs was hij interim-directeur Ruimtelijk Domein in de gemeente Utrecht

Ward Deckers gaat in op de onderdelen duurzaamheid en landbouw en natuur.

Een rechtvaardige duurzaamheidstransitie

GroenLinks/PvdA gaat voor een rechtvaardige duurzaamheidstransitie waarbij we allemaal de zekerheid hebben dat we ons bestaan vorm kunnen geven en ons kunnen ontwikkelen.

Wat is de impact van het landelijke verkiezingsprogramma op Brabant?

Het in stand houden van het Openbaar Vervoer staat hoog in het vaandel van GroenLinks/PvdA. De voorgenomen verkoop van Arriva (nu Deutsche Bundesbahn) aan een Amerikaanse investeerder heeft tot vragen geleid in de Staten van Brabant door Fiona Bijl van de PvdA.  Habtamu de Hoop, huidig Kamerlid en de nummer 12 van de landelijke GroenLinks/PvdA-lijst, maakt er zich sterk voor dat een publieke voorziening als ov niet in handen komt van private investeerders.

In lijn met Den Haag gaat de provincie ook helpen bij de energietransitie. Het isoleren van woningen met een renteloze lening staat hoog op de agenda. Het realiseren van energiebesparing moet ook haalbaar zijn voor mensen met een kleine beurs. Goed voor het milieu én goed voor de portemonnee.

In Brabant gaat de provincie de Brabantse industrieën helpen te verduurzamen, bijvoorbeeld de haven van Moerdijk, andere industrieën en de agrarische sector. Ward Deckers trekt bij deze dossiers vaak samen op met Joris Thijssen van de Tweede Kamerfractie.

GroenLinks/PvdA stelt bij grondstoffenwet en klimaat een coördinerend minister voor?

In algemene zin ben ik een groot voorstander van regie in het ruimtelijk domein. Een coördinerend minister zou hierbij kunnen helpen.

Invloed op energieleveranciers bij kosten piek- en niet-piekbelasting? Welke rol speelt de Amercentrale?

De stroomvraag in Nederland is de afgelopen jaren stabiel. Echter, er zijn grote fluctuaties in de stroomvraag. Daar zouden netbeheerders op in moeten spelen. Dat betekent ook dat we er volgens mij op termijn niet aan ontkomen,  dat we nadenken op welke momenten we onze energie afnemen. Er wordt nu al aan bedrijven gevraagd om de grootste energievraag te spreiden over de dag.  Dat is wel iets waar ik in geloof. Het is belangrijk om daar in de komende jaren met elkaar goed het gesprek over te voeren.

De Amercentrale wordt over een paar jaar gesloten en blijft tot die tijd op biomassa draaien. De energiezekerheid van het verzorgingsgebied van de Amercentrale mag niet onder druk komen te staan.

Landbouw en natuur

De combinatie GroenLinks/PvdA gaat voor een bloeiende landbouw en natuur. Boeren worden ondersteund om i.p.v. schaalvergroting te kiezen voor een biologisch en natuur- inclusief model. Biologisch boeren heeft de toekomst in Brabant. Daar zouden we op in moeten zetten. Een helder geluid, dat ook landelijk door GroenLinks-PvdA stevig wordt neergezet.

Hoe verder met de landbouw?  Wat is de bijdrage van de Europese natuurwet? Werkt de fractie samen met de boeren?

Het stikstofprobleem in Brabant is groot. Er kunnen geen vergunningen meer worden afgegeven voor bijvoorbeeld grootschalige woningbouw als dit probleem niet wordt opgelost. Daarvoor moet de natuur op zoveel plekken worden hersteld. De Europese Natuurwet helpt ons daarin. De zogenaamde stallendeadline is overeind gehouden. De stikstofuitstoot moet omlaag en er moet ook gebouwd worden. Bij de kiezers leven gezondheidszorg, bestaanszekerheid, wonen, immigratie en klimaat/duurzaamheid veel sterker dan het stikstofprobleem. Slechts 5,2 procent vindt dat een probleem, volgens het IPSOS-onderzoek in opdracht van NPO1. De boeren bepalen niet alleen het landschap in het buitengebied. Landelijke afspraken voor locatiekeuzes van boerenbedrijven worden ook bepaald door landschap en natuur.

Er blijft wel ruimte voor de boeren, maar deze ruimte moet wel passend zijn bij de omgeving. De Provincie stimuleert bij het maken van andere keuzes van boeren. Bijvoorbeeld boeren die willen stoppen of willen overgaan op een vorm van biologisch boeren. Boeren de natuur laten beheren, is prima.

De komende jaren gaan ook veel boeren stoppen, simpelweg omdat ze geen opvolger hebben. De grond die vrijkomt ,kan dan opnieuw worden ingezet. Wij zijn er scherp op dat de wijze waarop deze grond wordt ingezet niet slechter zal zijn voor de natuur. Bijvoorbeeld: overgaan op een boomkwekerij onttrekt heel veel water. Waterbeheer gaat in de toekomst een steeds grotere rol spelen.  De GroenLinks/PvdA-fractie legt met regelmaat werkbezoeken af bij (biologische) boeren en spreekt met het ZLTO.

De uitslag van de verkiezingen op 22 november heeft een grote impact op onze provincie en haar gemeenten.

Kies daarom GroenLinks/PvdA voor een duurzame toekomst!