Een zeker en waardig bestaan voor iedereen

20 november 2023

Politici van GroenLinks/PvdA uit de regio geven in deze reeks artikelen hun menig over het programma voor 22 november. Pernell Criens, wethouder Sociaal Domein in Goirle, komt als laatste aan het woord.

‘Samen voor een hoopvolle toekomst’ is de titel van het programma. Wat vind je daarvan?

Het spreekt me wel aan. Een positieve instelling is broodnodig als je wilt werken aan een betere wereld en een leefbare planeet. Er is nogal wat aan de hand op dit moment. In Nederland moeten we zo snel mogelijk de zaken aanpakken waarop we invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast hoop ik ook dat jonge idealisten wereldwijd gaan samenwerken.

Hoe wil GL-PvdA armoede in Nederland gaan bestrijden in de komende jaren?

We zien de kloof tussen arm en rijk steeds groter worden, wat ontwrichting in de hand werkt. Kinderen horen niet op te groeien met armoede en stress, we willen dat de basis op orde is. De politiek moet voorwaarden scheppen. Dit betekent: kansrijk opgroeien, een passend huis, voldoende inkomen, een veilige, groene leefomgeving en voldoende voorzieningen in de buurt. Zo kan een uitnodigend wijkgebouw er voor zorgen dat mensen zich thuis voelen in de buurt en meer met en voor elkaar gaan doen. Dat is een politieke keuze.

Zijn er nog meer concrete voorbeelden te noemen?

We willen het minimumloon verhogen naar €16 per uur en de loonbelasting verlagen. De allerrijksten vragen we om een eerlijke bijdrage. Problematische schulden willen we breder aanpakken, zodat verkeerde patronen worden doorbroken. Schuldhulpverlening mag geen melkkoetje zijn: dus alleen hulp van partijen zonder winstbejag. Met dit soort keuzes werken we aan een vrij, zeker en waardig bestaan voor iedereen.

Werk mee aan een hoopvolle toekomst en stem GL-PvdA!