Van Merrienboer (PvdA) komt graag terug als gedeputeerde

Door Henk Renders op 15 maart 2019

Gedeputeerde Erik van Merrienboer van de PvdA heeft Ruimte en Financiën in zijn portefeuille. Erik is geboren in Roosendaal en woont in Eindhoven. Van Merrienboer heeft een enorme ervaring in diverse bestuursfuncties. Hij was onder andere wethouder in Eindhoven.

U hebt niet de minste functie in het Provinciebestuur met Ruimte en Financiën? Bevalt die rol, wilt u terugkeren als gedeputeerde en in welke rol?

Het is een zeer boeiende functie met veel uitdagingen. Als de kiezer het wil, kom ik graag terug na de verkiezingen. Enkele klussen waar ik nu mee bezig ben, zou ik dan graag afronden maar ook andere rollen sluit ik niet uit. En er komen in een bestuursperiode altijd weer nieuwe uitdagingen op je af.

Welk onderwerp had prioriteit voor u?

Zekerheid over goed en betaalbaar wonen, is een eerste levensbehoefte. Een motie van de PvdA in 2017 is aanleiding geweest voor de Brabantse Agenda Wonen. Daardoor is Wonen een belangrijk onderwerp geworden in de laatste bestuursperiode. Noord-Brabant heeft op dit moment de hoogste bouwproductie van alle provincies. Maar ook voor de komende periode moeten we meer bouwen. Het bouwen zal ook duurzaam moeten zijn. Ten slotte vraagt de betaalbaarheid alle aandacht. Zo zien we op diverse plekken dat beleggers woningen in de bestaande voorraad opkopen en deze weer voor veel geld verhuren. Dat zet de toegankelijkheid van de woningmarkt voor starters en mensen met een kleine beurs onder druk.

Welke regie over de  woningbouwprogramma’s in Brabant moet de Provincie in de toekomst voeren?

Het gaat om veel meer dan aantallen. Juist de groeiende verscheidenheid aan opgaven is waar we rekening mee moeten houden. Op sommige plekken groeit en op andere plekken krimpt de bevolking. Het wordt steeds belangrijker dat gemeenten op de woningmarkt  niet met elkaar concurreren maar samenwerken. Verder blijven we de gemeenten stimuleren om zoveel mogelijk binnenstedelijk te bouwen en in te zetten op transformatie van bestaand vastgoed. Op veel plekken in Brabant is het woningbouwprogramma hard nodig om leegstand van winkels, maatschappelijk vastgoed en gerelateerde zaken aan te pakken om onze centra leefbaar te houden.

Wat gaat in de volgende periode op de woningmarkt spelen?

We zien in Brabant het aantal arbeidsmigranten verder toenemen. Onze economie en samenleving kan op vele plaatsen niet zonder. Daar moeten we verantwoordelijkheid voor nemen. Bij kortdurend verblijf is fatsoenlijke en daarmee grootschaliger huisvesting nodig. Een deel van de arbeidsmigranten zal permanent blijven. Het is van groot belang dat elke gemeente en elke kern verantwoordelijkheid neemt, inzet op integratie en let op de draagkracht van de wijken.

En verder in het ruimtelijk domein?

Een integrale benadering van het ruimtelijke domein is vereist. De provinciale Omgevingvisie van 2018 is uitgangspunt voor de ruimtelijke ontwikkeling in Brabant. Voor de PvdA is daarbij gezondheid een belangrijk thema, zowel in de steden als in het buitengebied. En laten we niet vergeten dat bij alle grote opgaven in de omgeving (energie, klimaat, leegstand) er sociaal-economische en sociale gevolgen zijn. Dat vraagt voortdurend politieke keuzes. Windmolens in eigendom van bewoners of bijvoorbeeld  ondersteuning voor de eigenaren van leegkomend, agrarisch vastgoed . Dat blijft voor de komende jaren van groot belang.

De dynamische gedeputeerde Erik van Merrienboer wil een aantal zaken in de volgende periode afronden. De drive en de ideeën zijn er in ieder geval.

Henk Renders

Sedert 1978 woon ik naar alle tevredenheid in Goirle-Zuid. Ik heb me ruim veertig jaar bezig gehouden met onderwijs. De laatste tweeëntwintig jaar met de professionalisering van leerkrachten en vooral schoolmanagement vanuit Centrum Onderwijsontwikkeling van Avans+. Voor de PvdA heb ik een aantal jaren in de commissie Welzijn gezeten. Thans zet ik me in als

Meer over Henk Renders